157861_krajobraz_dzungla.jpg171831_dzungla_wodospad.jpg2010-b-kable.jpgdeepwater1.jpgdeepwater2.jpgstart.jpg

pogotowie komputerowe - projektowanie stron internetowych, instalowanie sieci

O tym, że w dzisiejszych czasach funkcjonowanie jakiejkolwiek instytucji, czy nawet gospodarsta domowego bez technologii informatycznych
wlaściwie jest niemozliwe, wie nawet dziecko. Tutaj rozpiszę się o urządzeniu niezbędnym w każdym domu jakim jest komputer. Na przestrzeni trzech dekad codzienne życie miliardów ludzi bardzo uzależniło się od komputery osobiste i towarzyszących im urzadzeń peryferyjnych (na przykład drukarki czy sprzęt sieciowy).

W polsce odkryto komputery nieco później, co odbiło się na większej dynamice procesu informatyzacji kraju. Chcąc czy też nie, z komputerów zaczęły korzystać przeróżne grupy ludzi: uczniowie, studenci, gospodynie domowe czy nawet osoby starsze. Dla młodych ludzi którzy wychowali sie na pecetach, terminy takie jak system operacyjny czy Internet są naturalne - tak jak powietrze czy woda. Ludzie ci zazwyczaj posiadają bardzo szeroką wiedzę w dziedzinie technologii informatycznch. Nawet nie posiadając wykształcenia informatycznego są oni w stanie rozwiązywać problemy o różnym stopnu skomplikowania związane z eksploatacją komputerów oraz sprzętów peryferyjnych zarówno w zastosowaniach domowych, jak i profesjonalnych.

Cały problem oraz jednocześnie okazja biznesowa zawierają się tu w tym, że nowe grupy społeczne z konieczności zaczynające przygodę z informatyką takie jak tłumacze, inżynierowie czy gracze giełdowi są tworzone nierzadko przez osoby w średnim oraz podeszłym wieku. Ludzie ci są nierzadko mistrzami w swoich fachach, jednakże mają poważne problemy z korzystaniem z nowymi narzędziami informatycznymi (typu przeglądarki internetowe, wyszukiwarki, oprogramowanie specjalistyczne i tym podobne). Sytuacja potrafi stać się dramatyczna gdy dojdzie do problemów w rodzaju awarii sprzętu, pojawienia się wirusa komputerowego w systemie lub choćby konieczności aktualizacji zainstalowanego oprogramowania. Ludzie wykorzystujący jedynie pewien wycinek możliwości dawanych przez komputery osobiste oraz ich wyposażenie (typu edytory tekstów czy programy księgowe) stają się wtedy bezradni. Nawet osoby uważające się za w miarę obyte z narzędziami informatycznymi (także ludzie młodzi) mogą nierzadko potrzebować fachowej porady bądź sprzętu "na zaraz".

Wieloletni użytkownicy komputerów raz na jakiś czas mogą nie poradzić sobie z archiwizacja danych lub przeniesieniem dużej ilości danych czy też odzyskiwanie danych utraconych w wyniku fizycznego lub softwareowego uszkodzenia nośnika danych takiego jak twardy dysk. Społeczność osób chętnych do służenia radą, pomocą i profesjonalizmem, podejmujących się tego typu zadań oraz co najważniejsze realizujących je skutecznie juz dawno powinna się wyłonić.Tak jednak się nie stało... Pomimo istnienia teoretycznie setek pogotowi komputerowych w Polsce, jakość ich usług jest mierna.

Trudno o nawiązanie kontaktu z nimi, sympatyczną obsługę, terminowość wykonania zadań, przystępne ceny czy też nawet wykonanie zadania samo w sobie (w sprawach trudniejszych od przeinstalowania systemu operacyjnego "ekspert" nierzadko rozkłada bezradnie ręce). Oznacza to, że na rynku pomocy technicznej dla użytkowników komputerów nadal istnieje spora luka którą można zagospodarować. Rozważmy więc w jaki sposób można
to zrobić.

 
CO JEST POTRZEBNE?

Przedewszystkim szeroko pojęta wiedza o informatyce oraz umiejętności na poziomie co najmniej dostatecznym. Jak już zostało wspomniane, polscy "pomocnicy" będący wolnymi strzelcami są bardzo zróżnicowaną grupą pod względem profesjonalnym. Oznacza to, że osoba z co najmniej kilkuletnim doświadczeniem w domowym użytkowaniu komputera przy pewnej dyscyplinie oraz ciągłym samodokształcaniu może znaleźć dla siebie
miejsce w tej dziedzinie. Zaczynają to nnajczęsciej od bezpłatnej pomocy niesionej rodzinie oraz znajomym na zasadzie przysługi. Gdy pomoc taka przynosi pozytywne rezultaty, to można powoli stawać się profesjonalistą udzielając takiej pomocy odpłatnie. Oczywiście wykształcenie informatyczne na poziomie co najmniej szkoły średniej będzie tutaj dużym plusem, jednak pamiętajmy że nie chodzi o dyplom jako tako, lecz o to czy jesteśmy w stanie skutecznie służyć potrzebującym. Kosztujące setki czy tysiące złotych kursy komputerowe również są
przydatne, ale podobnie jak "zwykłe" szkoły nie dają one pewności, że będziemy posiadali "to coś" pomagające osiągnąć sukces. W uzupełnianiu swojej wiedzy i poznawaniu nowych "sztuczek" przydadzą się również fora internetowe - szczególnie anglojęzyczne na których to zasób wiedzy jest wprost niewyobrażalny w porównaniu z treściami w języku polskim.
 
W sensie materialnym pomoc innym ludziom przy rozwiązywaniu problemów związanych z technologiami informatycznymi wymaga naprawdę niewielkich nakładów. Rozważmy kilka wariantów.

Wariant minimum:

Komputer (najlepiej la) z dostępem do sieci Internet - jest to koszt rzędu maksymalnie kilku tysięcy złotych. Nie jest potrzebny najlepszy sprzęt dostępny w sklepie, komputer taki powinien zapewniać podstawowe funkcje takie jak dostęp do internetu czy edytorów tekstu. Nie ma również problemu aby służył on celom prywatnym.
Telefon (najlepiej komórka) - nie wymaga to wyjaśnienia. Jest to po prostu praktyczny sposób na komunikację z klientami. Koszt jest zaniedbywalny.

 
Wariant średniozaawansowany (poza rzeczami wymienionymi w wariancie minimum):

Strona internetowa - jest to dobra i praktyczna wizytówka przedsięwzięcia. Pamiętajmy, że powinna ona być profesjonalna i bez niedociągnięć. O ile nie jesteśmy w stanie stworzyć jej samemu, należy zadanie to zlecić komuś innemu. Nie będzie problemu ze zmieszczeniem się w kwocie jednego tysiąca złotych.
Samochód osobowy - teoretycznie powinien znaleźć się już w wariancie minimum, jednakże nie jest on narzędziem obowiązkowym.

Najważniejsze jest aby sama osoba pomocnika trafiła do domu klienta oraz tam udzieliła profesjonalnej pomocy. Komunikacja miejska jest tu dostatecznym narzędziem. Wyższa mobilność jest jednak zawsze atutem. Nie jest potrzebny dobry i reprezentacyjny model. Zupełnie wystarczy używany model za kilka tysięcy złotych.
Dodatkowy zaawansowany technicznie komputer (najlepiej laptop) - w celu świadczenia wydajniejszej pomocy oraz oferowania szerszego pakietu usług (testowanie oprogramowania, wydajne szyfrowanie i archiwizacja), dobrym pomysłem jest mieć lepszy niż przeciętny sprzęt. Wydajny laptop to koszt rzędu pięciu tysięcy złotych.
Mobilny dostęp do sieci Internet (typu Blueconnect) - nie zawsze istnieje możliwość połączenia się z Internetem w domu klienta w celu na przykład pobrania dodatkowego oprogramowania do uszkodzonego komputera lub znalezienia pomocy na forum internetowym. W związku z tym profesjonalny technik zawsze powinien dysponować własnym bezprzewodowym dostępem do sieci Internet.

 
Wariant zaawansowany:

    Ogólnodostępne biuro (najlepiej wraz z zapleczem) - Stała ekspozytura firmy w postaci siedziby jest na pewno przydatna. Jest to motywowane nie tylko "prestiżem" przedsięwzięcia, ale także poprawia komunikację z klientami oraz pozwala na świadczenie pewnych usług dodatkowych w rodzaju sklepiku bądź prowadzenia szkoleń poza siedzibą klienta.
    Serwer - jest to nie tylko oszczędność jeśli chodzi o prowadzenie firmowej strony internetowej, ale również okazja do prowadzenia usług takich jak tzw. hosting czyli wynajem "miejsca" w Internecie mogącego być wykorzystanym na przykład na prowadzenie stron internetowych i projektowanie stron dla klientów.
    Samochód zdatny do przewożenia nieco większej ilości ładunku niż w wypadku zwykłych samochodów osobowych (polecany jest lekki van) - jest to korzystne rozwiązanie w szczególności gdy przedsiębiorstwo ma za zamiar świadczyć swoje usługi w większych podmiotach (na przykład firmach wyposażonych w kilka komputerów), chce świadczyć bardziej złożone usługi wymagające dużej ilości sprzętu (asysta przy naprawach oraz
instalowanie sieci lokalnych) lub planuje świadczyć swoje usługi w dużej odległości od bazy materiałowo-sprzętowej (rozsądnym wydaje się wtedy zabranie dużej ilości zróżnicowanego sprzętu w celu uniknięcia powrotów w celu uzupełnień).

 

JAK ZACZĄĆ?
 
  1. Należy mieć pewność co do swoich kompetencji w zagadnieniu - nie musimy być informatyczną alfą i omegą, jednak jeśli decydujemy się świadczyć tego typu usługi powinniśmy być w stanie obsłużyć co najmniej 75% typowych zleceń. Przyznanie się do błędu czy niekompetencji nie jest niczym złym samym z sobie. Pamiętajmy jednak że w dłuższym horyzoncie nasz biznes musi się opłacać, a mając na względzie zasady etyczne pobieramy wynagrodzenie jedynie za zlecenia pozytywnie załatwione (jeśli chodzi o poniesione koszty na przykład dojazdu kwestia jest otwarta).
  2. Powinniśmy być zabezpieczeni co do sprzętu oraz wolnego czasu - sytuacje w których odmawiamy przyjęcia lub realizacji zlecenia ze względu na brak czasu lub środków są niedopuszczalnymi.
  3. Informujemy o naszych działaniach możliwie szerokie grono odbiorców. W wypadku przedsięwzięć małych oraz dysponujących skromnymi środkami propagować informacje o nas i naszych usługach możemy za pośrednictwem:
  • Internetu - Jak już wspomniano, przedsięwzięcie powinno posiadać dobrej jakości stronę internetową zawierającą przynajmniej opis typowych usług przez nie świadczonych. Pamiętajmy o ogromnych możliwościach dawanych przez globalną sieć i w związku z tym postarajmy się aby nasza wizytówka w globalnej sieci była czymś o wiele bogatszym niż nagłówek "Pogotowie komputerowe" wraz z podanym numerem telefonu.
  • Ogłoszeń na ulicach - Na latarniach czy przystankach autobusowych można bardzo często napotkać tego rodzaju ogłoszenia. Pamiętajmy jednak o przepisach tyczących się rozklejania takich ogłoszeń oraz o zasadach etyki i dobrego wychowania.
  • Prasy lokalnej - Ogłoszenia drobne w rodzaju wspomnianego "Pogotowie komputerowe Iława" oraz podania numeru telefonu załatwiają tu sprawę. Trzeba być również gotowym na postawienie wstępnej diagnozy na podstawie informacji telefonicznych.
Pamiętajmy że reklama jest dobra, jednak nie załatwia wszystkiego. W zasadzie osoby naprawdę sprawdzone w niniejszym fachu są w stanie żyć bez reklamowania swoich usług. Fachowiec jest poszukiwany przez zlecenia i nie musi ich poszukiwać.
Joomla templates by a4joomla